H άοκνη
δραστηριότητα κυβέρνησης, περιφερειακών και τοπικών αρχόντων εν μέσω πανδημίας
για να στηθεί το σκηνικό, ώστε την «επόμενη μέρα» τα βάρη να φορτωθούν στο λαό
και τους εργαζόμενους δείχνει ότι «στην αντάρα τρέχει ο λύκος». Δεν είναι
τυχαία η διαρκής προβολή από την κυβέρνηση, δια στόματος Υπουργού Εσωτερικών,
της σημασίας του ρόλου της Τοπικής και Περιφερειακής Διοίκησης στην επίτευξη
της «κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης», ως «πυλώνα ανάπτυξης για την επόμενη
μέρα».
Αποφεύγοντας,
από τη μία, σαν το διάολο το λιβάνι να αναφερθούν στη γύμνια των δομών της
δημόσιας υγείας, τη γύμνια συνολικά των δομών που προορίζονται για την κάλυψη
των λαϊκών αναγκών. Και από την άλλη, καθιστώντας το λαό συνυπεύθυνο για το
σήμερα, αλλά κυρίως συμπαραστάτη γι’ αυτό που θ’ ακολουθήσει αύριο, το αύριο
που θα πατήσει εκ νέου πάνω στα λαϊκά δικαιώματα.
Από
αυτή την ενορχηστρωμένη προσπάθεια δε θα μπορούσε να λείπει η Περιφερειακή Αρχή
Αττικής, με προεξάρχοντα τον Περιφερειάρχη Γ. Πατούλη.
Στην
τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, ένα από τα θέματα της
ημερήσιας διάταξης ήταν η πρόταση του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, του οποίου
Πρόεδρος είναι ο Περιφερειάρχης Αττικής, προς την Περιφέρεια Αττικής για σύναψη
προγραμματικής σύμβασης, με την ανάλογη χρηματοδότηση, για τη διαχείριση
κρουσμάτων στο σπίτι, για «την αποσυμφόρηση διαπιστευμένων νοσοκομείων από την
προσέλευση μεγάλου αριθμού περιστατικών».
Από πού
και ως που χρηματοδοτείται ένας σύλλογος για να κάνει λήψεις με σύμβαση έργου;
Επειδή είναι ιατρικός; Αυτή είναι δουλειά των κρατικών δομών υγείας. Δηλαδή, με
την ίδια λογική, να χρηματοδοτηθεί και η Ένωση Πυροσβεστών για να φτιάχνει δικά
της συνεργεία για δουλειές της Πυροσβεστικής;
Υπάρχουν
όμως κι άλλες σοβαρές πλευρές: Ποιος αποφασίζει σε ποιες περιπτώσεις απαιτείται
η διεξαγωγή των τεστ; Γιατί δεν αξιοποιούνται οι Κινητές Ομάδες Υγείας που έχει
συγκροτήσει η κυβέρνηση για λήψη δειγμάτων; Στην ουσία, πρόκειται για την επί
πληρωμή υποκατάσταση της κρατικής ευθύνης.
Δεν
αμφισβητεί κανένας την αναγκαιότητα να γίνονται διαγνωστικά τεστ και στους
ασθενείς που δεν εμφανίζουν σοβαρή συμπτωματολογία και "μένουν σπίτι"
με κίνδυνο για τους ίδιους και για την μη αποτελεσματική πρόληψη τηςμετάδοσης.
Αποτελεί αίτημα πολλών μαζικών φορέων και σωματείων εργαζομένων.
Όμως, η
συμβολή της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, των Κέντρων Υγείας δεν μπορεί να
υποκατασταθεί και θα έπρεπε να το γνωρίζει αυτό, τουλάχιστον βάσει της ιατρικής
ιδιότητάς του. Γιατί ο πολυπράγμων Πρόεδρος του ΙΣΑ – Περιφερειάρχης Αττικής
δεν προτείνει την αξιοποίηση των αυτοαπασχολούμενων γιατρών με την ένταξή τους
στο κεντρικό σχέδιο, με ίδιους όρους εργασιακούς και μισθολογικούς με τους
γιατρούς στις δημόσιες δομές; Αυτό θα μπορούσε να απαντήσει και στην επιτακτική
ανάγκη για στελέχωση των παραπάνω δομών, των κινητών μονάδων, όσο και των δομών
για την ασφαλή νοσηλεία και υγειονομική απομόνωση με ανθρώπινους όρους και των
ΜΕΘ.
Αν δεν
ήταν τόσο κρίσιμο το ζήτημα, θα μπορούσε να έδινε τροφή για νούμερο επιθεώρησης
η ανταλλαγή επιστολών και γενικά η συνεργασία μεταξύ του Περιφερειάρχη κ.
Πατούλη με τον Πρόεδρο του ΙΣΑ κ. Πατούλη.
Κι ενώ
ο Περιφερειάρχης δε φείδεται τηλεδιασκέψεων με τον ΙΣΑ και με Δημάρχους της
Αττικής (αλήθεια γιατί όχι όλους) και άλλων φορέων, όπου μπαίνουν στο τραπέζι
σημαντικά ζητήματα για την «επόμενη μέρα» - όπως τα οικονομικά των δήμων, η
έλλειψη προσωπικού, μέχρι και η…ανακύκλωση – σε κατεύθυνση λύσης τους που πατά
πάνω στις ράγες τη περιοριστικής για τα δικαιώματα του λαού κυβερνητικής
πολιτικής - οι συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου πραγματοποιούνται διά
περιφοράς (!), παρά τα αιτήματα της Λαϊκής Συσπείρωσης και άλλων παρατάξεων.
Συγκεκριμένα, καλούνται οι επικεφαλής των παρατάξεων να στέλνουν με email τις
τοποθετήσεις τους, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα για συζήτηση. Μάλλον, η νέα
«ψηφιακή εποχή» δεν έχει περάσει το κατώφλι του συλλογικού οργάνου της
Περιφέρειας. Είναι ένα ακόμα επεισόδιο σε μια προσπάθεια που έχει ξεκινήσει εδώ
και καιρό, προκειμένου να αποστεωθεί από ουσιαστικές αρμοδιότητες το συλλογικό
όργανο της Περιφέρειας και να μετατραπεί σε τυπικό μηχανισμό έγκρισης αποφάσεων
πάνω σε δευτερεύοντα ζητήματα, ενώ για τα κρίσιμα μετατίθεται η αρμοδιότητα σε
Επιτροπές, που συγκροτούνται από και για την πλειοψηφούσα παράταξη. Άλλωστε και
στις δια ζώσης συνεδριάσεις του Π.Σ. το προηγούμενο διάστημα κάναμε μαύρα μάτια
να δούμε τον κ. Πατούλη…
Φαίνεται
ο κ. Πατούλης έκανε την αντικειμενική αδυναμία της πραγματοποίησης δια ζώσης
συνεδριάσεων «ευκαιρία» να ξεδιπλώσει τον αντιλαϊκό σχεδιασμό, επενδυμένο με
τον μανδύα της δήθεν «κοινωνικής πολιτικής».
Κάποιες
ακόμα πλευρές από τη «δράση» του αυτό το διάστημα:
Πρόσφατο
είναι το θέμα που προέκυψε με την παροχή των πασχαλινών γευμάτων. Ενώ βρισκόταν
σε εξέλιξη η διαδικασία για την ανάθεση της διανομής καθημερινών γευμάτων σε
ευπαθείς ομάδες, η πλειοψηφούσα παράταξη εισηγήθηκε τη ματαίωση του εν λόγω
διαγωνισμού, επειδή υπήρχαν προσφορές με λιγότερο από 2,50 ευρώ ανά γεύμα. Αφού
έστησαν ολόκληρο επικοινωνιακό πανηγύρι, ζητώντας επαρκείς εξηγήσεις από τους συμμετέχοντες
για τις προσφορές και παρά την αποδοχή των εξηγήσεων από τη γνωμοδοτική
επιτροπή, είπαν να προχωρήσουν με δύο συγκεκριμένες εταιρείες ειδικά για το
πασχαλινό γεύμα, οι οποίες ανέλαβαν να ετοιμάσουν τα δύο γεύματα στην «τιμή
ευκαιρίας» των 13,70 ευρώ!
Προφανώς
δεν αμφισβητείται η αναγκαιότητα παροχής ποιοτικών δωρεάν γευμάτων σε ευπαθείς
ομάδες. Είναι όμως μείζονος σημασίας ο τρόπος με τον οποίο η πλειοψηφούσα
παράταξη κατέληξε στις εταιρίες που διένειμαν τα γεύματα; Πολύ περισσότερο που
εδώ μιλάμε για κόστος που προσεγγίζει την επίσκεψη σε μια ταβέρνα.
Άλλο
χαρακτηριστικό παράδειγμα η προμήθεια των αντισηπτικών για την Περιφέρεια
Αττικής. Η Περιφερειακή Αρχή προχώρησε στην προμήθεια αντισηπτικών, αμφιβόλου
ποιότητας, που δεν τηρούν τις προδιαγραφές του ΕΟΦ. Μάλιστα, για να καταστήσει
και την όλη διαδικασία πιο «γρήγορη», εκτός από την «αρμόδια Επιτροπή
Παραλαβής», μπορούσε τα προϊόντα να παραλαμβάνει ο Αντιπεριφερειάρχης
Οικονομικών και να «βεβαιώνει» την Επιτροπή Παραλαβής για «να συντάξει το πρωτόκολλο
παραλαβής».
Είναι
δυνατόν η Περιφερειακή Αρχή, αλλά και ο ίδιος ο περιφερειάρχης ως γιατρός, να
κάνει τα «στραβά μάτια» σε προϊόντα που δεν έχουν την έγκριση από τον ΕΟΦ,
ειδικά σε αυτές τις ώρες που αποκτούν ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα τα μέτρα
προστασίας της υγείας του λαού;
Στο
ίδιο πλαίσιο, παρά το ότι υπάρχει υπηρεσία στην Περιφέρεια που μπορεί να
αναλαμβάνει την πλήρη και αποκλειστική ευθύνη των απολυμάνσεων, των
εντομοκτονιών και μυοκτονιών σε όλους τους δημόσιους χώρους, των προγραμμάτων
καταπολέμησης κουνουπιών στην Αττική, η Περιφέρεια προχωρά στην ανάθεση τους σε
εργολάβους, σε πλήρη εναρμόνιση με τον σχεδιασμό των κυβερνήσεων και της ΕΕ για
ιδιωτικοποίηση μιας σειράς κοινωνικών υπηρεσιών.
Το
Περιφερειακό Συμβούλιο απασχόλησε και η πρόσληψη προσωπικού στην Περιφέρεια με
συμβάσεις ορισμένου χρόνου διάφορων ειδικοτήτων διάρκειας 4 μηνών, με την
συζήτηση και την αντιπαράθεση να επικεντρώνεται στον αριθμό των θέσεων. Οι 224
προσλήψεις στις οποίες προχωρά η Περιφερειακή Αρχή αποτυπώνουν είναι ο τρόπος
με τον οποίο υλοποιείται – και σε συνθήκες πανδημίας - ο συνολικός
προσανατολισμός για τον δημόσιο χαρακτήρα υπηρεσιών, σημαντικών για την
προστασία της υγείας του λαού. Η εκλεκτή της ΝΔ Περιφερειακή Αρχή Αττικής, όπως
και η προηγούμενη της κας Δούρου, διατηρεί τα τεράστια κενά που υπάρχουν σε
προσωπικό, εναρμονιζόμενη με την απαγόρευση των μόνιμων προσλήψεων. Απαξιώνει
με την υποστελέχωση και την υποχρηματοδότηση κοινωνικές υπηρεσίες και την ίδια
στιγμή, στηρίζει και προωθεί τις κατευθύνσεις για παράδοση τους σε εργολάβους
και μεγάλες επιχειρήσεις.
Συνολικότερα,
ενώ στον αρχικό σχεδιασμό για την αντιμετώπιση της πανδημίας περιλαμβάνονταν
και οι υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας των Περιφερειών, οι οποίες θα πραγματοποιούσαν
την ιχνηλάτηση των δηλούμενων κρουσμάτων και την κοινοποίηση των αποτελεσμάτων
στον ΕΟΔΥ, στην πορεία ο ρόλος τους περιορίστηκε μόνο στον υγειονομικό έλεγχο
της εφαρμογής των μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς, καθώς και στην «επιβολή
προληπτικών ελέγχων υγειονομικής φύσεως», αφήνοντας σκόπιμα έξω από το πεδίο
ελέγχου τους, τον έλεγχο για την τήρηση των μέτρων στους εργασιακούς χώρους. Η
καταγραφή της διασποράς των κρουσμάτων έχει ανατεθεί σε φορείς όπως η ΕΛΑΣ, η
Πυροσβεστική κλπ, των οποίων το προσωπικό δεν έχει την σχετική επιστημονική ή
επαγγελματική κατάρτιση για το ζήτημα. Οι υπάλληλοι στις σχετικές υπηρεσίες της
Περιφέρειας Αττικής είναι ελάχιστοι, αν και σταθερά απαιτείται να εκπονούνται
προγράμματα πρόληψης.
Εκμεταλλεύεται
τα αισθήματα αλληλεγγύης, ενότητας, αλλά και την ανάγκη ανιδιοτελούς προσφοράς
του λαού, όπως για παράδειγμα στις πλατφόρμες ψυχολογικής και ιατρικής
υποστήριξης που έχει συγκροτήσει η Περιφέρεια κι έχει στελεχώσει με εθελοντές.
Εντείνει την προσπάθειά σε όλα τα επίπεδα να μπαλωθούν κραυγαλέες ελλείψεις που
αποκαλύπτονται στις δοσμένες συνθήκες. Βάζει πλάτη για να καλλιεργηθεί το
αφήγημα της «εθνικής υπευθυνότητας και ομοψυχίας» που χρειάζεται το αστικό
σύστημα για την φάση της κρίσης που θα ακολουθήσει. Κυβέρνηση και περιφέρεια
θέλουν ο λαός να χειροκροτεί την πολιτική τους, να φορτωθεί αγόγγυστα και πάλι
τα βάρη.
Ο λαός
της Αττικής δεν πρέπει να δώσει συγχωροχάρτι σε τέτοιες πρακτικές, με αφορμή
την πανδημία του κορονοϊού. Να μη δώσει συγχωροχάρτι στην αντιλαϊκή πολιτική
που εντείνεται.
Να
οργανώσει τον αγώνα του και να διεκδικήσει τη στελέχωση με μόνιμο προσωπικό
όλων των υπηρεσιών της Περιφέρειας και των Δήμων. Να καλύπτονται συνολικά οι
ανάγκες Περιφερειών και Δήμων από τον κρατικό προϋπολογισμό. Να σταματήσει η
εμπλοκή των επιχειρήσεων που επιπρόσθετα ανεβάζουν το κόστος, με το μάρμαρο να
πληρώνουν εργαζόμενοι και αυταπασχολούμενοι. Σε αυτήν την κατεύθυνση οι
εκλεγμένοι του ΚΚΕ με τα ψηφοδέλτια της Λαϊκής Συσπείρωσης θα δώσουμε και το
επόμενο διάστημα όλες μας τις δυνάμεις.
Νίκη
Χρονοπούλου
Περιφερειακός
σύμβουλος με τη Λαϊκή Συσπείρωση στην Περιφέρεια Αττικής